Link: YENİ İMZALAR İÇİN / FOR NEW SIGNS
(English version below)
SANSÜRÜN
"KOŞULLU"SUNA DA "DOĞASI TİCARİ YAŞAMA UYANI"NA
DA HAYIR!"
Biz,
son günlerdeki "Sansür" tartışmaları üzerine
Uluslararası Sanat Eleştirmenleri Derneği (AICA) Türkiye
Şubesi’nin ve UNESCO-AIAP Türkiye Ulusal Komitesi Uluslararası
Plastik Sanatlar Derneği'nin aynı gün yapmış olduğu iki
açıklamanın içerdiği birbirine çok benzer yorumlara katılmayan
sanat ve kültür insanları olarak,
Bubi
Hayon ve yapıtı "Oturak" ile İstanbul Modern arasındaki
sorunun zemini ne olursa olsun, kurumun ve şef küratörü Levent
Çalıkoğlu'nun, verili haliyle yapıtı kabul etmeme gerekçesini,
sanatçının tepkisinin ardından da yapıtın kabul koşulu olarak
verili bağlamını tümüyle yokeden, dönüştüren öneriler öne
sürebilme pervasızlığını açık, kaba, koşullu bir sansür
olarak görüyoruz.
Uluslararası
Sanat Eleştirmenleri Derneği (AICA) Türkiye Şubesi’nin ve
UNESCO-AIAP Türkiye Ulusal Komitesi Uluslararası Plastik Sanatlar
Derneği'nin ve görüldüğü kadarıyla sessizliği ve tavırsızlığı
seçen birçok sanatçının, siyasal ve yönetsel iktidarın,
koleksiyonerliğe merak sardığı bilinen muhafazakar kesimlerin
"duyarlılıklarını" tehdit olarak görüp eserlere
müdahale eden piyasa aktörlerinin davranışlarına, "ticaretin
doğası" deyip geçtiğini gözlemliyoruz.
Şimdi
durum bizce daha da vahim bir boyuta taşınmıştır.
İstanbul
Modern ve şef küratörü Levent Çalıkoğlu'nun, sekiz sanatçıdan,
"tüm gelirleri müzeye ve etkinliklerine bağışlanmak üzere
bir yapıt" talebinde bulunurken bu sanatçıların sanatsal
kariyerleri boyunca ne tür işler ürettiğini bilmemesi sözkonusu
olamaz.
Unutulmamalı
ki, Bubi Hayon, verili biçim ve bağlamıyla, hepimizin bildiği
yaratım çizgisinin devamı, olgun bir örneğiyle, kendi ifadesiyle
"sanat yapıtının bir tabu olmadığını, kutsal olmadığını,
müzelerin birer mabet olmadığını vurgulamak için" altın
ve bronz karışımı bir "Oturak"la İstanbul Modern ve
Levent Çalıkoğlu'nun karşısına "çıktığı için"
sansürlenmiştir.
"İstanbul
Modern" ve "Levent Çalıkoğlu", bizler için artık,
sadece, "Oturak" yeri -yani verili bağlamı- çıkartılmış
bir "koltuğu" ya da tümüyle "örtülmüş"
-yani verili bağlamı saklanmış, gizlenmiş, görülmez kılınmış,
katledilmiş- bir "silueti" kabul edilebilir,
koleksiyonerlere sunulabilir, satılabilir bulan bir kurumun ve
küratörün adıdır.
Devlet
ya da özel sektörce kurulmuş, işletilen bir "modern"
sanat kurumunun kendi etkinlikleri için gereksindiği paranın
miktarı ne, koleksiyoner muhatapları kim olursa olsun, sanatsal
yaratım özgürlüğünü katletme hakkını, sanatsal yaratım
sürecinin niteliğini dönüştürebilme özgürlüğünü -üstelik
bu kadar sınırsız ve kaba bir biçimde- savunmak, bizce
olanaksızdır.
"Kabul
edebileceği", "koleksiyonerlere sunulabileceği",
"satabileceği" değil de "sergilemeyi seçtiği ve
seçebileceği" eserlerinin niteliğinin farklı olabilmesi, bu
kurumun ve şef küratörünün eylemini bizce asla aklayamaz.
(Birilerinin bize "riyanın ticaretin doğası olduğunu"
söyleme ihtimali de fikrimizi değiştirmeyecektir.)
Tam
tersine, bu tasarrufunun özrünü tüm "modern" sanat
ortamından, başta Bubi Hayon başta olmak üzere tüm sanatçılardan
dilemedikçe, "İstanbul Modern" ve "Levent Çalıkoğlu"
verili kimlik tanımlarının, en azından bizlere karşı hükmü
kalmamıştır.
Bizler,
böylesi bir daveti kabul ettiği ilk andan, böylesi bir işi
ürettiği, sunduğu, kurum ve şef küratörünün pervasız koşullu
sansürünün ardından geri çekip, basın açıklaması yaptığı
ana kadar geçen tüm süreci Bubi Hayon'un "sanatsal varoluşu,
etkinliği, eylemi, üretimi" olarak görüyor, eminiz ki her
gün "değeri" artacak olan "Oturak"ı Türkiye
sanat ortamında belki de farkındalığı çok gerekli olan bir
durumun altını çizdiği için alkışlıyor, özrünü dilemeden
ve "verili niteliğini değiştirmeden" aynı "Oturak"ı
belki de bir başka gün aynı ya da farklı bir şef küratörle
sergileyebilecek bir İstanbul Modern'de artık hiçbir sanatsal
düzlemde yeralmak istemediğimizi açıklıyoruz.
Bize
yolgösteren özgür ruhumuz, varoluş bilincimiz ve tabii ki R.
Mutt'un "pisuvar"ıdır.
Alfabetik
sırayla imzacı sanatçılar, tasarımcılar, müzisyenler,
çizerler, özerk ya da kurumlarda çalışan küratörler, bienal ve
sanat kurum yönetmenleri, sanat eleştirmenleri, sanat yazarları,
sanat tarihçileri, sanat yönetmenleri, sanat öğretim üyeleri,
sanat eğitmenleri, sanat öğrencileri, sosyal bilimciler (İlk
imzacılar):
Ali
Akay, Hakan Akçura, Rüçhan Şahinoğlu Altınel, Fırat Arapoğlu,
Burak Arıkan, Laleper Aytek, Bülent Barın, Şen Barkan, Bahadır
Baruter, Murat Başol, Erim Bayrı, Ege Berensel, Ertan Birgül, Hüma
Birgül, Hülya Botasun, Lütfiye Bozdağ, Emine Corduk, Selen
Çatalyürekli, Özge Çelikaslan, Burak Delier, Özgür
Demirci, Cansu Demiröz, Pelin Derviş, Hüsnü Dokak, Övül
Durmuşoğlu, Elvan Ekren, Asuman Ercan, Ceren Erdem, Fulya Erdemci,
Didem Erk, Özge Ersoy, Ekmel Ertan, Murat Ertel, Alp
Esin, Deniz Gül, Genco Gülan, Ali Gürevin, Ayşe Gülay Hakyemez,
Hakan Gürsoytrak, Deniz Ilgaz, Aslı Işıksal, Şule Kangüleç,
Funda Karadağ, Gülfem Kessler, Selen Korkut, Vasıf Kortun, Erden
Kosova, Seyit Battal Kurt, Mahmut Wenda Koyuncu, Raziye Kubat, Özlem
Şekercioğlu Lesport, Beral Madra, Aşık Mene, Barış Mengütay,
Serpil Odabaşı, İrfan Okan, Bager Oğuz Oktay, Alev Oskay, Yeliz
Oskay, Suat Öğüt, Deniz M. Örnek, Zeynep Özatalay, Şefik Özcan,
Aykan Özener, Önder Özengi, Dilara Özgül, İz
Öztat, Yavuz Parlar, Tayfun Polat, Lebriz Rona, Necla Rüzgar, Ahmet
A. Sabancı, Menekşe Samancı, Esra Sarıgedik, Niyazi Selçuk,
Gonca Sezer, Şebnem Somel, Başak Şenova, Damla Tamer, Zeyneb
Taşcı, Faika Berat Taşkıran, Orhan Taylan, Elif Gül Tirben,
Tuğba Turan, Yeşim Ustaoğlu, Tahir Ün, Merve Ünsal, Arzu
Yayıntaş, Adnan Yıldız, Demet Yoruç, Binnur Berkholz Zengin
İmzacılar:
Caner
Aslan, Halil Vurucuoğlu, Aysen Furhoff, Hüseyin Çamur, Oda
Projesi, Deniz Erbaş, Begüm Birgül, Özgür Çimen, Mehmet Dere,
Serap İlikay, Leyla Ferngren, Arzu Yayıntaş, Ahmet Metin, Batu
Bozoğlu, Serkan Zihli, Necile Deliceoğlu, Özgür Korkmazgil, Ahmet
Türkoğlu,Köken Ergün, Ali Miharbi, Gökçen Öçalan, Ayşecan
Kurtay, Şükrü Öztürk, Becky L., Ahmet Uluğ, Münevver Azra
Genim, Gönül Nuhoğlu, Elmas Deniz, Nurettin Erkan, Welmoed
Bijlsma, Lara Fresko, Öznur Güzel Karasu, H. G., K. Deniz Pireci,
Mine Söğüt, Suna Aslan, Sonay Yücel Eke, Karolin Fişekci, Salman
Karasoylu, Ali İbrahim Öcal, Pınar Aşan, Elif Karagöz, Can
Kurucu, Cem Bakış, Müge Yamanyılmaz, Çağla Cömert, Berat Işık,
Ayse Günaysu, Sabri Varan, Bahadır Yıldız, Hacer Çetinkaya,
Tayfun Serttaş, Selçuk Fergökçe, Eyüp Tatlıpınar, Metehan
Özcan, Aysen Ertur, Suha Arda Soykan, Cem İleri, Meriç Algün
Ringborg, Fabrikartgrup Çağdaş Sanat İnisiyatifi, Emine Ayhan,
Yahya Madra, Recep Akar, Özge Yılmaz, Şiir Özbilge, Pınar
Öğrenci, Hatice Güleryüz, Sevgi Aka, Ekrem Yücelten, Jon Spinac,
Gökçen Öçalan, Emel Işıtan, Emine Yeşil, Gönenç Atalaysun,
Gülsün Karamustafa, Merve Elveren, Tülay Çellek, Filiz Yaşaroğlu,
Cem Cemal Ünal, Ayse Zeynep Pamuk, Batu Tezyüksel, Ayse Sakar,
Emily Phillips, Duygu Demir, Tilbe Saran, Fırat Bingöl, Hera
Büyüktaşçıyan, Nilgün Yılmaz, Şirin Tekeli, Volkan Aslan,
Işın Önol, Gülcan Şenyuvalı, Peri Demirbaş, Menzure
Biçinciler, A. Gökhan Gültekin, Adlı Toktamış, Didem Yazıcı,
Alberto Modiano, Uygar Demoğlu, Pelin Başaran, Erdem Akoğlu, Rana
Öztürk, Kıymet Daştan, Eylem Akkaya, Vehbi Koca, Emir Özer,
Neylan Bağcıoğlu, Çağdaş Gündoğan, Burhan Akçay, Süreyyya
Evren, Erdem Taşdelen, Serdar Yılmaz, Marco Rovacchi, Fatih
Aydoğdu, Gülfem Aroymak, Aslı Seven, Ege Kanar, Ebru Nalan Sülün,
Sevtap Genç, Gökhan Bağışoğlu, Gürel Tüzün, Aslı Sungu,
Asena Hayal, Ciğdem Atay, Murat Durusoy, Aslı Çavuşoğlu, Olgu
Demir, Pınar Üner Yılmaz, Barış Acar, Musa Aktaş, İmren Tüzün,
Arzu Arda Koşar, Eray Makal, Sevgi Örüm, Filiz Avunduk, Özcan
Yaman, Malik Bulut, Defne Ayas, Ahmet Tüzün, Ahmet Sari, Charles
Esche, Drew Gur, Murat Tosyalı, James Siegfried, Nesli Gül, Yeşim
Şahin, Didem Özbek, Miray Erturk, Ceylan Toraman, Burak Erdemli,
Mehtap Öztürk, Nilgün Yüksel, Alper Demirbaş, Mehmet Ali Uysal,
Ferah Tuna, Bora Tekay, Zeynep Okyay, Gülay Alpay, Nursun Böcekler,
Süleyman Okan, Peyman Aydoğmuş, Şirin İskit, Süleyman Okan, E.
P., Irmak İpek Altın, Mine Anafarta, Rumeysa Kiger, Zeynep Baylan,
Başak Caka, Müge Hızal, Simge Peker, Ebru Öztaylan, Ceren Can
Aydın, Döne Otyam, Ersin Kutluhan, Burçak Konukman, Evren Uzer,
Cavit Mukaddes, Reyhan Meral, Irmak Arkman, Yasemin Taşkın, Meriç
Öner, Fikret Yavuzçetin, Ali Sarıkaya, Özlem Günyol, Arzu
Mergin, Gökçe Er, İmre Özkoray, Ahmet Oran, Ayşe Gür (devam
edecek)
English
version:
NO
TO BOTH "CONDITIONAL" AND "WITH COMMERCE FRIENDLY
NATURE" CENCORSHIP!
We
as people of art and culture, who are not agreeing with those
statements with similar contents regarding the censorship debate,
made by Turkish branch of International Association of Art Critics
(AICA) and Turkish National Committee of the International Plastic
Arts Association (UNESCO AIAP) the same day,
Comprehend
the justification of İstanbul Modern's chief curator Mr. Levent
Çalıkoğlu, the refusal of the work of art with it's given state,
however following to the artist's reaction, backing to conditional
acceptance propositions which are totally destroying and transmuting
the artwork's given context, as a clear, rude, conditional censorship
regardless of whatever the issue might have been among Bubi Hayon,
his work of art “Oturak” (stool) and the establishment.
We
observe that, Turkish branch of International Association of Art
Critics (AICA) and Turkish National Committee of the International
Plastic Arts Association (UNESCO AIAP) along with many artists who
had chosen silence and mannerlessness, simply consider the behaviors
of the market actors who take the “sensitivity” of the political
and administrative powers, conservative bodies who has recently
developed a passion for art collectorship as a threat and their
interference with the artworks, as “the nature of commerce”.
Now
we believe the situation is even more serious.
It
would be impossible to think of Istanbul Modern and it's chief
curator Mr. Levent Çalıkoğlu to be totally unaware of the type of
works created by these eight artists throughout their careers prior
to demanding “artworks with funds originated from their exhibit and
sales to be donated to the museum and their activity”.
One
should make sure that, Bubi Hayon has been censored, since in his own
expression “in order to underline that artwork is not tabu or
anything sacret and the museums are not temples”, he has come up in
front of Istanbul Modern and it's chief curator Mr. Levent Çalıkoğlu
with a gold and bronze composite stool, which is, in it's submitted
form and context, a mature sample of continuum of his creation genre,
well known to all of us.
For
us, “Istanbul Modern” and “Levent Çalıkoğlu” are only the
names of an establishment and it's curator who can only consider a
chair exhibit-able and marketable to the collectors only with it's
stool portion -ie. the submitted context- either removed or totally
covered, hidden, obscured, slaughtered; as a silhouette.
For a modern art institution which is established either by private sector or government, whatever it is the amount of funds required for its activities, whoever it may address as collectors, for us, to defend the right to slaughter freedom of artistic creation or the freedom of transformation of the artistic creativity progress, furthermore to defend them insolently and immeasurably would be impossible.
Those
artworks defined with different eligibility; not as “Acceptable”,
“presentable to the collectors” or “marketable” but “selected
for or considerable for exhibit” would never absolve this
establishment's or it's chief curator's acts for us. (It would not
change our mind even if we are reminded that “hypocrisy is within
the nature of commerce”)
On
the contrary, the identification definitions as “Istanbul Modern”
and it's chief curator “Levent Çalıkoğlu” would remain
invalid, at least for us, until an apology is made both to the modern
art environment and to all artists primarily to Bubi Hayon.
We
consider the whole course starting with the first moment of
acceptance of the invitation, the creation of such an artwork,
submission and the withdrawal and press release following to the
applied fearless censorship, as Bubi Hayon's “artistical existence,
activity, production”, applaud “oturak” which, surely will gain
“value” day by day, for underlining an issue with serious lack of
awareness in Turkish art society, and declare that until an apology
is made, we are not any longer interested in participating to any
artistic platform organized by Istanbul Modern, at where may be some
other time, the same “Oturak” (stool) is to be exhibited, by the
same or a different chief curator and with it's “submitted context
untouched”.
Our
guiding free spirit is awareness of our existence and surely is R.
Mutt's “Fountain”.
Alphabetical
list of signer artists, designers, musicians, illustrators, freelance
or affiliated curators, directors of biennials and art institutions,
art critics, art writers, art historians, art directors, art
academics, art educators, art students, social scientists (The first
signers):
Ali
Akay, Hakan Akçura, Rüçhan Şahinoğlu Altınel, Fırat Arapoğlu,
Burak Arıkan, Laleper Aytek, Bülent Barın, Şen Barkan, Bahadır
Baruter, Murat Başol, Erim Bayrı, Ege Berensel, Ertan Birgül, Hüma
Birgül, Hülya Botasun, Lütfiye Bozdağ, Selen
Çatalyürekli, Emine Corduk, Özge Çelikaslan, Burak Delier, Özgür
Demirci, Cansu Demiröz, Pelin Derviş, Hüsnü Dokak, Övül
Durmuşoğlu, Elvan Ekren, Asuman Ercan, Ceren Erdem, Fulya Erdemci,
Didem Erk, Özge Ersoy, Ekmel Ertan, Murat Ertel, Alp
Esin, Deniz Gül, Genco Gülan, Ali Gürevin, Ayşe Gülay Hakyemez,
Hakan Gürsoytrak, Deniz Ilgaz, Aslı Işıksal, Şule Kangüleç,
Funda Karadağ, Gülfem Kessler, Selen Korkut, Vasıf Kortun, Erden
Kosova, Seyit Battal Kurt, Mahmut Wenda Koyuncu, Raziye Kubat, Özlem
Şekercioğlu Lesport, Beral Madra, Aşık Mene, Barış Mengütay,
Serpil Odabaşı, İrfan Okan, Bager Oğuz Oktay, Alev Oskay, Yeliz
Oskay, Suat Öğüt, Deniz M. Örnek, Zeynep Özatalay, Şefik Özcan,
Aykan Özener, Önder Özengi, Dilara Özgül, İz
Öztat, Yavuz Parlar, Tayfun Polat, Lebriz Rona, Necla Rüzgar, Ahmet
A. Sabancı, Menekşe Samancı, Esra Sarıgedik, Niyazi Selçuk,
Gonca Sezer, Şebnem Somel, Başak Şenova, Damla Tamer, Zeyneb
Taşcı, Faika Berat Taşkıran, Orhan Taylan, Elif Gül Tirben,
Tuğba Turan, Yeşim Ustaoğlu, Tahir Ün, Merve Ünsal, Arzu
Yayıntaş, Adnan Yıldız, Demet Yoruç, Binnur Berkholz Zengin
Signers:
Caner
Aslan, Halil Vurucuoğlu, Aysen Furhoff, Hüseyin Çamur, Oda
Projesi, Deniz Erbaş, Begüm Birgül, Özgür Çimen, Mehmet Dere,
Serap İlikay, Leyla Ferngren, Arzu Yayıntaş, Ahmet Metin, Batu
Bozoğlu, Serkan Zihli, Necile Deliceoğlu, Özgür Korkmazgil, Ahmet
Türkoğlu,Köken Ergün, Ali Miharbi, Gökçen Öçalan, Ayşecan
Kurtay, Şükrü Öztürk, Becky L., Ahmet Uluğ, Münevver Azra
Genim, Gönül Nuhoğlu, Elmas Deniz, Nurettin Erkan, Welmoed
Bijlsma, Lara Fresko, Öznur Güzel Karasu, H. G., K. Deniz Pireci,
Mine Söğüt, Suna Aslan, Sonay Yücel Eke, Karolin Fişekci, Salman
Karasoylu, Ali İbrahim Öcal, Pınar Aşan, Elif Karagöz, Can
Kurucu, Cem Bakış, Müge Yamanyılmaz, Çağla Cömert, Berat Işık,
Ayse Günaysu, Sabri Varan, Bahadır Yıldız, Hacer Çetinkaya,
Tayfun Serttaş, Selçuk Fergökçe, Eyüp Tatlıpınar, Metehan
Özcan, Aysen Ertur, Suha Arda Soykan, Cem İleri, Meriç Algün
Ringborg, Fabrikartgrup Çağdaş Sanat İnisiyatifi, Emine Ayhan,
Yahya Madra, Recep Akar, Özge Yılmaz, Şiir Özbilge, Pınar
Öğrenci, Hatice Güleryüz, Sevgi Aka, Ekrem Yücelten, Jon Spinac,
Gökçen Öçalan, Emel Işıtan, Emine Yeşil, Gönenç Atalaysun,
Gülsün Karamustafa, Merve Elveren, Tülay Çellek, Filiz Yaşaroğlu,
Cem Cemal Ünal, Ayse Zeynep Pamuk, Batu Tezyüksel, Ayse Sakar,
Emily Phillips, Duygu Demir, Tilbe Saran, Fırat Bingöl, Hera
Büyüktaşçıyan, Nilgün Yılmaz, Şirin Tekeli, Volkan Aslan,
Işın Önol, Gülcan Şenyuvalı, Peri Demirbaş, Menzure
Biçinciler, A. Gökhan Gültekin, Adlı Toktamış, Didem Yazıcı,
Alberto Modiano, Uygar Demoğlu, Pelin Başaran, Erdem Akoğlu, Rana
Öztürk, Kıymet Daştan, Eylem Akkaya, Vehbi Koca, Emir Özer,
Neylan Bağcıoğlu, Çağdaş Gündoğan, Burhan Akçay, Süreyyya
Evren, Erdem Taşdelen, Serdar Yılmaz, Marco Rovacchi, Fatih
Aydoğdu, Gülfem Aroymak, Aslı Seven, Ege Kanar, Ebru Nalan Sülün,
Sevtap Genç, Gökhan Bağışoğlu, Gürel Tüzün, Aslı
Sungu, Asena Hayal, Ciğdem Atay, Murat Durusoy, Aslı
Çavuşoğlu, Olgu Demir, Pınar Üner Yılmaz, Barış Acar, Musa
Aktaş, İmren Tüzün, Arzu Arda Koşar, Eray Makal, Sevgi Örüm,
Filiz Avunduk, Özcan Yaman, Malik Bulut, Defne Ayas, Ahmet Tüzün,
Ahmet Sari, Charles Esche, Drew Gur, Murat Tosyalı, James Siegfried,
Nesli Gül, Yeşim Şahin, Didem Özbek, Miray Erturk, Ceylan
Toraman, Burak Erdemli, Mehtap Öztürk, Nilgün Yüksel, Alper
Demirbaş, Mehmet Ali Uysal, Ferah Tuna, Bora Tekay, Zeynep Okyay,
Gülay Alpay, Nursun Böcekler, Süleyman Okan, Peyman Aydoğmuş,
Şirin İskit, Süleyman Okan, E. P., Irmak İpek Altın, Mine
Anafarta, Rumeysa Kiger, Zeynep Baylan, Başak Caka, Müge Hızal,
Simge Peker, Ebru Öztaylan, Ceren Can Aydın, Döne Otyam, Ersin
Kutluhan, Burçak Konukman, Evren Uzer, Cavit Mukaddes, Reyhan Meral,
Irmak Arkman, Yasemin Taşkın, Meriç Öner, Fikret Yavuzçetin,
Ali Sarıkaya, Özlem Günyol, Arzu Mergin, Gökçe Er, İmre
Özkoray, Ahmet Oran, Ayşe Gür (to be continue)
No comments:
Post a Comment